Non-conformiteit

Blogartikel door: Dewi Deijle
Gepubliceerd op www.ojau.nl, 11 februari 2017

Als u het al niet hebt meegemaakt, zult u het wellicht (onverhoopt) ooit een keer in uw leven meemaken. U bent zo blij met uw nieuwe wasmachine of smartphone, maar helaas toont deze al snel allerlei gebreken. Hoe vervelend ook, want u wilde het apparaat zo graag zo snel mogelijk gebruiken. In uw situatie kan er sprake zijn van non-conformiteit. Als consument heeft u dan allerlei mogelijkheden als het apparaat niet beantwoordt aan de overeenkomst. U heeft dan recht op vervanging. Stel, als u na vervanging nog een keer een vervangend apparaat ontvangt maar deze vertoont weer dezelfde gebreken, dan mag u de koopovereenkomst ontbinden als u geen behoefte heeft aan een derde keer vervanging. Zo heeft de Geschillencommissie Consumenten eens geoordeeld. U heeft namelijk nauwelijks profijt gehad omdat u bijvoorbeeld een langere periode zonder het apparaat heeft gezeten en u heeft geen vertrouwen meer in zowel de ondernemer als in het product.

Het kan ook voorkomen dat het apparaat na een langere periode defect gaat. Ook dan kan er in bepaalde gevallen van non-conformiteit gesproken worden. Uw verwachting van het door u aangekochte apparaat is vaak gebaseerd op het soort product, de prijs, het soort winkel en de mededelingen van de verkoper. Als het door u aangekochte apparaat na een langere periode gebreken vertoont en u zit buiten de garantieperiode, denk dan niet gelijk: dat is nu vette pech! Want niet alleen in de garantieperiode heeft u bepaalde rechten, soms ook daarbuiten. U kunt bijvoorbeeld reparatie van het apparaat eisen en als ook het herstelde product later weer gebreken toont, kunt u mogelijk de overeenkomst ontbinden. Het hangt natuurlijk allemaal af van de omstandigheden van het geval.

Het bovenstaande is gebaseerd op de artikelen 7:17, 7:21, 7:22, 7:24 van het Burgerlijk Wetboek. Het gaat hier dus wel om het conformiteitsvereiste.

Nog even terugkomen op vervanging van een apparaat. Van een Smartphone t.w.v. € 799,- mag u redelijkerwijs verwachten dat deze niet na een paar maanden onherstelbaar defect is. Stel, u zit na 8 maanden met een onherstelbaar defecte Smartphone, en deze kan niet meer gerepareerd worden, kan het zijn dat de ondernemer u een ‘gebruikte’ smartphone met dezelfde specificaties aanbiedt. U hoeft dit niet te accepteren. U kunt de ondernemer kenbaar maken dat u enkel een ‘nieuwe’ Smartphone als vervanging accepteert en geen gebruikte. Als de ondernemer hier niet mee akkoord gaat, kunt u uw verzoek afdwingen bij de kantonrechter. Deze zal oordelen dat u van een Smartphone van € 799,- mag verwachten dat deze niet al na 8 maanden onherstelbaar defect is. Dat de Smartphone op het moment van aankopen functioneerde, staat aan dit oordeel niet in de weg. De vervanging dient plaats te vinden door aan u een ‘nieuw exemplaar’ te verstrekken. Met een tweedehands Smartphone hoeft u dus geen genoegen te nemen. De uitspraak van de kantonrechter m.b.t. het gevolg van non-conformiteit kunt u hier lezen ECLI:NL:RBAMS:2016:4197.

Terug naar Blog